niedziela, 17 kwietnia 2011

Swobodny dostęp do wiedzy - prawo czy przywilej?



Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym czym jest otwarta edukacja? Czy mamy z nią na co dzień do czynienia? A może słyszeliście kiedyś o Fundacji Nowoczesnej Polski? Z czym wam się ona kojarzy?

Fundacja, o której wspomniałyśmy, powstała w 2001 roku, a 2004 uzyskała status organizacji pożytku publicznego. Ponadto jest ona aktywnie zaangażowana w rozwijanie w Polsce świadomości nowoczesnej edukacji na wszystkich etapach nauczania dzieci i dorosłych. Ich głównym celem jest wykorzystanie technologii, która może sprzyjać innowacyjności i prowadzić do rozwoju całego społeczeństwa.

Fundacja w 2008 roku została członkiem-założycielem Koalicji Otwartej Edukacji. Celem tej organizacji jest umożliwienie, zarówno nauczycielom jak i uczniom, korzystania z lektur, podręczników za darmo w sieci. Jest to generalnie dobry pomysł, gdyż biorąc pod uwagę fakt jak dużo czasu obecnie dzieci spędzają przed komputerem, mogą dzięki temu wykorzystać go w praktyczny sposób.
Fundacja wraz z koalicją wprowadziły w życie szereg projektów ułatwiających korzystanie z materiałów edukacyjnych udostępnionych za darmo w Internecie.

Jednym z nich jest
pomysł zatytułowany Wolne Podręczniki. Został on założony w 2007. Głównym zadaniem tej koncepcji jest tworzenie podręczników szkolnych na wolnych licencjach dla różnych przedmiotów i poziomów nauczania. Materiały te można bez przeszkód zmieniać i wykorzystywać do własnych potrzeb. Każdy może je pobrać, skopiować, powielić, wydrukować dla siebie albo dla całej klasy. Nauczyciele mogą bez oporu wykorzystywać te materiały do pracy na lekcji z uczniami. Można na ich podstawie budować własne wersje i scenariusze lekcji. Możliwości są nieograniczone dzięki wolnym licencjom. W pracy nad ta działalnością pomagają wolontariusze, którzy wyznają tą samą zasadę, co fundacja, że dostęp do wiedzy powinien być prawem, a nie przywilejem. Ponadto, należałoby dodać, iż praca nad podręcznikami prowadzona jest pod merytorycznym nadzorem specjalistów, dzięki oprogramowaniu typu wiki, umożliwiającemu jednoczesną, masową współpracę setek wolontariuszy za pośrednictwem internetu. Finalne wersje podręczników przejdą rygorystyczny proces redakcyjny i recenzencki oraz będą podlegały standardowej procedurze akceptacji przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Kolejnym projektem są tzw. Wolne Lektury. Został on również stworzony w 2007 roku. Jest to projekt biblioteki cyfrowej, udostępniającej swoje zasoby w otwartym Internecie. Gromadzi on lektury szkolne, które są zalecane do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a które dostępne są w domenie publicznej. Współtworzony przy współpracy z Biblioteką Narodową i przy patronacie ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na początku marca 2009 liczba unikatowych użytkowników serwisu osiągnęła 100 tysięcy na miesiąc. Wolne Lektury są opracowane, opatrzone komentarzem i udostępnione w kilku formatach (html, epub, mp3, ogg, odt, txt i pdf). Można je zgodnie z prawem, bezpłatnie przeglądać, ściągać na swój komputer, a także udostępniać innym i cytować.


Trzecią koncepcją jest - "Czytanie Słuchając". Jest to projekt nagrywania audiobooków na podstawie materiałów zgromadzonych w bibliotece Wolne Lektury. W 2008 (rok założenia projektu) udostępniał ich około 150. Pliki są dostępne w formatach MP3, Ogg Vorbis oraz DAISY dostosowanym do potrzeb osób niedowidzących i niewidomych. Zaletami tego formatu są między innymi: łatwość nawigacji po tekście, szybki dostęp do wybranych fragmentów książki oraz możliwość pracy z tekstem na zajęciach lekcyjnych. Wszystkie nagrania udostępnione są bezpłatnie i bez ograniczeń w dalszym wykorzystywaniu w Internecie.

Chciałybyśmy jeszcze wspomnieć o projekcie “Wolne Okładki” to projekt kulturalno-edukacyjny realizowany w ramach II edycji Akademii Orange. Koncepcja ta została niejako utworzona przez wcześniejszy projekt Wolnych Lektur. W bazie serwisu Wolnelektury.pl jest w tej chwili ponad 1,2 tys. książek, do których każdy ma bezpłatny dostęp. Publikacje te nie mają jednak okładek. Fundacja postanowiła włączyć w projekt Wolne Okładki gimnazjalistów. W ramach tej akcji Fundacja organizuje warsztaty podczas, których uczniowie dowiedzą się m.in., czym jest prawo autorskie, jak korzystać z wolnych zasobów internetowych, jak tworzyć proste grafiki. Okładki mają mieć charakter uniwersalny. Podzielono je na kilka lub kilkanaście kategorii. Jedne powinny nawiązywać do fraszek i bajek, inne do powieści. Według oczekiwań organizatorów cała koncepcja powinna zaowocować projektami w ilościach od 100 do 400.

Kończąc nasz post, chciałyśmy wam zakomunikować, że pragnęłyśmy tu jedynie przybliżyć Wam zamysł koncepcji Fundacji Nowoczesnej Polski. Nasze zdanie na temat wspomnianych projektów umieścimy w następnym poście. Życzymy miłego czytania. Co do całej koncepcji i działalności Fundacji Nowoczesnej Polski oraz Koalicji na rzecz Otwartej Edukacji, co myślicie o tym?

Z chęcią wysłuchamy Waszych opinii.

Źródła: http://koed.org.pl/
http://nowoczesnapolska.org.pl/
Źródła obrazków: galeria google

2 komentarze:

  1. Myślę, że wszystkie te inicjatywy to bardzo dobry pomysł. Zwłaszcza podoba mi się akcja "wolne podręczniki" to bardzo dobre wyjście na uboższych rodzin. Dla rodziców, którzy mają wiele dzieci i muszą ich wyposażyć w podręczniki to spore ułatwienie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Najbardziej podoba mi się projekt " Wolne podręczniki", ponieważ jest to dobra alternatywa dla rodzic biedniejszych, których nie stać na co róż to nowe podręczniki. Oby więcej było takich inicjatyw :)

    OdpowiedzUsuń